Η παρουσία σε κοινωνικές περιστάσεις είναι κάτι που προκαλεί άγχος σε αρκετούς ανθρώπους, μιας που συνήθως σχετίζεται με τη γνωριμία ή την έκθεση σε άγνωστους ως τώρα ανθρώπους, με την εικόνα που ο καθένας αισθάνεται ότι εκπέμπει «προς τα έξω» κ.λπ. Το ήπιο άγχος καθοδηγεί τη συμπεριφορά μας μέσα σε κοινωνικά αποδεκτά πλαίσια και είναι λειτουργικό ως προς την έκθεσή μας σε μια άγνωστη συνθήκη. Αντίθετα, το υπέρμετρο άγχος μπορεί να αναστέλλει ή και να διαστέλλει τη συμπεριφορά μας, με τρόπο που τελικά να μην αποδεικνύεται λειτουργικός, ως προς τη συγκεκριμένη συνθήκη, και να ανατροφοδοτεί εκ νέου το άγχος μας, εφόσον δεν σταθήκαμε «αντάξιοι των προσδοκιών».

Πόσο άγχος έχεις συνήθως σε κοινωνικές περιστάσεις; Βαθμολόγησε τον εαυτό σου, σε μια κλίμακα από το 0 (καθόλου) ως το 10 (τρομερό άγχος).

Έχεις κάποιο/α από τα παρακάτω συμπτώματα άγχους όταν πρέπει να παρευρεθείς σε κοινωνικές περιστάσεις;

  • Κοκκινίζω (ή ανησυχώ πολύ ότι κοκκινίζω)
  • Τρέμω, ή τρεμουλιάζουν τα χέρια μου
  • Η καρδιά μου χτυπάει δυνατά
  • Έχω διαθερμίες ή ιδρώνω
  • Αισθάνομαι «πεταλούδες στο στομάχι»
  • Αισθάνομαι νευρικότητα
  • Το στόμα μου στεγνώνει ή νιώθω έναν κόμπο στο λαιμό
  • Αποφεύγω τη βλεμματική επαφή (δηλ. το να κοιτάξω τον άλλο στα μάτια)
  • Το μυαλό μου «αδειάζει»
  • Αποφεύγω να μιλήσω ή λέω ελάχιστα πράγματα
  • Ανησυχώ ότι θα «γίνω ρεζίλι» ή ότι δε θα με συμπαθήσουν
  • Πίνω ή χρησιμοποιώ ουσίες για να αισθανθώ λιγότερο αγχωμένος
  • Προσπαθώ να μην ξεχωρίζω
  • Προσπαθώ να καταλάβω τι σκέφτονται οι άλλοι και συμπεραίνω ότι σκέφτονται άσχημα για μένα
  • Αποφεύγω ή «το σκάω» από κοινωνικές περιστάσεις
  • «Ξαναπαίζω» στο μυαλό μου ασταμάτητα σκηνές από κοινωνικές περιστάσεις που έχουν ήδη συμβεί

Εάν έχεις επιλέξει τα περισσότερα από αυτά, είναι πιθανό να χρειάζεσαι βοήθεια για το άγχος σου, που σχετίζεται με κοινωνικές περιστάσεις. Δοκίμασε να χρησιμοποιήσεις κάποια από τα βιβλία που προτείνονται για βοηθήσεις τον εαυτό σου, δες κάποιο από τα βίντεο που προτείνουμε, ή επικοινώνησε μαζί μας.