Κατά διαστήματα, οι περισσότεροι άνθρωποι αντιμετωπίζουν καταστάσεις που τους κάνουν να ανησυχούν ή να αγωνιούν έντονα. Έπειτα, τα επίπεδα της ανησυχίας επανέρχονται σε φυσιολογικά επίπεδα. Σε ορισμένα άτομα, όμως, φαίνεται ότι υπάρχει συνεχώς πολλή ανησυχία ή αγωνία, πράγμα που μπορεί να επιδεινώνει τόσο την ψυχολογική όσο και τη σωματική τους υγεία, καθώς και τη λειτουργικότητά τους σε αρκετούς τομείς της ζωής τους. Μήπως ανησυχείς υπερβολικά;

Σε μία κλίμακα από το 0 (καθόλου) έως το 100 (τρομερό άγχος), πόσο άγχος θα έλεγες ότι νιώθεις αυτή τη στιγμή;

Έχεις κάποιο/α από τα παρακάτω συμπτώματα ανησυχίας ή αγωνίας;

  • Έχω στομαχόπονους ή πονοκεφάλους
  • Έχω τάση (σφίξιμο) στους μύες μου, ή πόνους
  • Δυσκολεύομαι να συγκεντρωθώ ή να επικεντρώσω σε ένα θέμα
  • Αισθάνομαι αεικινησία ή είμαι σε ένταση
  • Όταν αρχίσω να ανησυχώ, δυσκολεύομαι να σταματήσω
  • Τσεκάρω πολλές φορές τα ίδια πράγματα, ή προγραμματίζω υπερβολικά
  • Ανησυχώ για εκκρεμότητες που έχω, από την αρχή ως την ολοκλήρωσή τους
  • Ξοδεύω πολύ χρόνο προσπαθώντας να «διαβάσω τη σκέψη» του άλλου ή «ξαναπαίζοντας» μια σκηνή που έχει ήδη συμβεί, στο μυαλό μου
  • Φαντάζομαι το χειρότερο σενάριο (π.χ. ότι κάποιος/α είχε τροχαίο επειδή καθυστέρησε 10’, ή ότι έχω κάποια θανατηφόρα αδιάγνωστη ασθένεια)
  • Κάθομαι κι ανησυχώ, αντί να κάνω κάτι (π.χ. ανησυχώ ότι θα αποτύχω σε μια εξέταση, αντί να μελετώ)
  • Αποφεύγω το άγνωστο, τις νέες καταστάσεις, ή την αλλαγή
  • Αποφεύγω να κάνω τα καθήκοντά μου, ή/και αναβάλλω να ασχοληθώ μαζί τους

Εάν έχεις απαντήσει «ναι» στα περισσότερα από τα παραπάνω σημάδια, η ανησυχία σου μπορεί να συνιστά πρόβλημα! Δοκίμασε να χρησιμοποιήσεις κάποια από τα βιβλία που προτείνονται για βοηθήσεις τον εαυτό σου, δες κάποιο από τα βίντεο που προτείνουμε, ή επικοινώνησε μαζί μας.